سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه عنوان کرد:
نظام دانشگاهی محور رشد، بالندگی و توسعه علمی جوامع
سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان نظام دانشگاهی را محور رشد، بالندگی و توسعه علمی جوامع دانست و گفت: اساس تغییر در آموزش عالی، درک دقیق و صحیح زمینه ها و زمانه آن است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان؛ ایوب ابراهیمی؛ سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان در نشست "فرهنگ بسیجی با رویکرد جهاد تبیین و دانشگاه تمدن ساز" که در مرکز آموزشی پژوهشی امام علی بابلسربرگزار شد؛ نظام دانشگاهی را محور رشد، بالندگی و توسعه علمی جوامع دانست و گفت: اساس تغییر در آموزش عالی، درک دقیق و صحیح زمینهها و زمانه آن است. بر این اساس تشخیص جهت مناسب تغییر، کار سادهای نیست. و نیازمند جریان عمل و جهتِ مورد توافق و کاری جمعی و گروهی است.
وی با اشاره به پیشینه صدساله دانشگاه فرهنگیان و نیازهای متغیر و روزافزون نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی، تصریح کرد: در رویکرد جدید، با تحلیل انتظارات از دانشگاه و عوامل درونی و بیرونی و اسناد فرادست، ساخت آینده آن متکی بر مدیریت کیفیت و تمرکز بر: برنامه محوری، حداکثرسازی همگرایی و همراستایی برای دستیابی به اهداف؛ بازتعریف ساختار و سازمان، کارکردها و فرایندها؛ بازنگری در معماری کلان برنامه درسی، بهبود وضعیت منابع انسانی و نسبتهای آن با تعداد دانشجومعلمان، تقویت کمی و کیفی فضاهای کالبدی، ارتقاء مسئولیت پذیری و پاسخگویی و پایدارسازی نتایج برجسته(تضمین کیفیت) تعریف شده است.
ابراهیمی با تاکید بر لزوم ترمیم و اصلاح، نسبت دانشجو به عضو هیئت علمی در دانشگاه، خاطر نشان کرد: اکنون با تعداد 850 عضو هیئتعلمی، نسبت دانشجو به عضو هیئت علمی در دانشگاه ۱۱۱ است که نیازمند ترمیم و اصلاح است.
وی از اجرای دو برنامه مهم در راستای ترمیم نسبت عیئت علمی در دانشگاه خبر داد و گفت: در این راستا جذب 500 عضو هیئت علمی جدید از ردیفهای استخدامی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری و یکهزار عضو دیگر از محل جذب دکترمعلمها در حال اجراست.
سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، با بیان اینکه شیوههای جدید پذیرش و گزینش دانشجومعلم و مهارت آموز با مشارکت دانشگاههای برتر در دستورکار قرار دارد، افزود: همچنین تدوین نظامنامه فرهنگی- تربیتی بر اساس ساحتهای ششگانه سندتحول بنیادین، نظام جامع ارزشیابی صلاحیت حرفه معلمی و جذب و پذیرش استعدادهای برتر ملی و بین المللی در حوزههای علمی، پژوهشی، فناوری، ورزشی، فرهنگی و قرآنی برای ورود به حرفه معلمی از دیگر اقدامات دانشگاه است.
وی، استقبال رتبههای برتر از دانشگاه در ورودی های جدید را موجب خواستهها و انتظارات متفاوتتری از گذشته دانست که نیازمند برنامهریزی دقیق برای جبران نارساییها و کمبودهای دانشگاه است.
ابراهیمی، در ادامه تصریح کرد: برنامههای کوتاه مدت دانشگاه معطوف به مدیریت دو چالش عمده که عبارتند از: بحران هویت ساختاری - سازمانی و بحران بی ثباتی در برآورد نیاز به علت فقدان مطالعات آینده پژوهانه است.
وی همچنین پنج مسآله اساسی ساختار و سازمان، منابع انسانی، جذب و پذیرش دانشجو، برنامه درسی و فضاهای کالبدی در دانشگاه عنوان کرد.
سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، در ادامه، ضمن ابراز خرسندی از تشکیل و دستاوردهای سی و ششمین نشست هیأت امنای دانشگاه برای اولین بار با حضور رئیس جمهور، به تبیین برنامه راهبردی دانشگاه پرداخت و به سؤالات مسئولان کانون های بسج استادان پاسخ داد.